Vores profil

Kløverlykke Børnehus er en lille kommunal daginstitution fra 0-6 år, hvor alle kender alle. Dette skaber tryghed og forudsigelighed. Børnehuset er normeret til 40 børnehavebørn og 11 vuggestuebørn med en velfungerende forældrebetalt madordning. Kløverlykke Børnehus ligger i et villakvarter i Hørup by, ikke langt fra skov og strand. Vi bestræber os på at have et aktivt udeliv på legepladsen og i lokalområdet.

Børnehusets grundlæggende værdier er nærvær, tryghed og omsorg med udgangspunkt i en anerkendende pædagogisk tilgang til det enkelte barn. Vi lægger vægt på, at både ude- og inde miljøet er inspirerende og indbydende for både børn og voksne, hvor nærvær og tryghed prioriteres. Et godt miljø som pirrer nysgerrigheden og giver energi og lyst til at lære. Barnet skal møde udfordringer på det personlige, følelsesmæssige, intellektuelle og motoriske område. Alt i samvær og fællesskab med andre både børn og voksne. I Kløverlykke Børnehus er det at være barn en værdi i sig selv. Vi anerkender barnet, der hvor det er udviklingsmæssigt og tager udgangspunkt i barnets styrker.

Vores legeplads er kuperet og har bl.a. klatreområde, gynger, cykelbane, små legehuse- shelter, jungleområde, bålsted, sandkasse, rutsjebane og masser af muligheder for at klatre i træer. Børnehuset er indrettet med 3 stuer, 2 børnehavestuer (Uglestuen og Sommerfuglestuen) og 1 vuggestue (Mariehønestuen). Børnehuset er delvist stue- og funktionsopdelt med forskellige lege- og læringsmiljøer, hvor det enkelte barn kan trives og udvikles.

Forældresamtaler

Vi tilbyder forældresamtale 1 gang om året.  Første gang er ca. 3 mdr. efter at barnet er startet. Forældre kan dog til enhver tid bede om en ekstra samtale, hvis der er behov for dette. Personalet vil til samtalerne fortælle om barnets udvikling og hverdag i børnehaven. Vi ønsker ligeledes, at I forældre fortæller om jeres oplevelse af barnets trivsel. To gange årligt udfylder vi TOPI på barnet, og oplever vi jeres barn ikke trives vil vi indkalde jer til en samtale.